Recht van inzage en bezwaar tegen de kiezerslijst

Bericht van 27 augustus 2024

Het Lokaal en provinciaal Kiesdecreet bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen ter kennis brengt dat iedereen zich vanaf 1 augustus 2024 tot uiterlijk 1 oktober 2024 (de 12e dag vóór de verkiezingen) tijdens de openingsuren kan wenden tot het gemeentehuis om na te gaan of hijzelf of een ander op de kiezerslijst staat, vastgesteld op 1 augustus 2024, dan wel met de juiste vermelding erop staat.

Tijdens de hierboven vermelde periode kan ieder die ten onrechte ingeschreven, weggelaten of van de kiezerslijst geschrapt is, of voor wie de in deze lijst opgenomen vermeldingen (naam, voornamen, geboortedatum, hoofdverblijfplaats en identificatienummer van het Rijksregister van de natuurlijke personen) onjuist zijn, bezwaar indienen bij het college van burgemeester en schepenen.

Voor meer informatie over deze procedure, kan je terecht bij de dienst verkiezingen.

Deze procedure is vervat in de artikelen 27 tot 32 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011.

Nieuwsoverzicht

Openingsuren & contact

dienst Verkiezingen
adres
Tramlaan 81861 Meise
Tel.
02 892 20 20
e-mail
verkiezingen@meise.be

Openingsuren

Vandaag 9 - 11 uur

Maak een afspraak

E-loket

De dienst Burgerzaken werkt op afspraak. Op zaterdag is er vrije inloop, enkel voor:

  • het aanmaken en afhalen van Belgische identiteitskaarten en reispassen,
  • adreswijzigingen,
  • het afhalen van rijbewijzen (niet aanvragen),
  • een uittreksel uit het strafregister,
  • uittreksels, afschriften en attesten.

Voor bepaalde kleine zaken kan je vrij langskomen bij de snelbalie tijdens de openingsuren. Hiervoor heb je geen afspraak nodig. 

Voor heel wat zaken hoef je niet langs te komen in het Administratief Centrum: je kan ze aanvragen via het E-loket

Lees meer artikels over

Deel deze pagina