Kapelle-op-den-Bos, Londerzeel en Meise zetten in op verkeersveiligheid en leefbaarheid
Gemeenten in K-L-M-zone sensibiliseren én sanctioneren
De drie gemeenten van de politiezone K-L-M engageren zich om de verkeersveiligheid en leefbaarheid in hun dorpskernen te verhogen. De gemeentebesturen zetten daarom fors in op het sensibiliseren van de bestuurders en op de handhaving van snelheidsbeperkingen. Vanaf
1 december 2022 komen er in elke gemeente extra mobiele flitscontroles en vanaf april 2023 komen er ook trajectcontroles.
Veiligheid en leefbaarheid
Via sensibilisering én snelheidscontroles willen de lokale besturen van de politiezone K-L-M het aantal verkeersongevallen doen dalen en de leefbaarheid in de dorpskernen verhogen. Door een aangepaste snelheid krijgt iedere weggebruiker een veilige plek op de weg en kan iedereen in de dorpskernen op een veilige en aangename manier wonen, winkelen en zich verplaatsen.
GAS-boetes
Op 1 december 2022 gaat het GAS 5-reglement in voege in de drie gemeenten. De gemeentebesturen hebben dan de mogelijkheid om GAS-boetes op te leggen voor beperkte snelheidsovertredingen. Het gaat om snelheidsovertredingen in zones waar de snelheid beperkt is tot 30 of 50 km per uur. Vanaf 1 december 2022 zal het aantal snelheidscontroles met de mobiele flitscameras gevoelig verhoogd worden in de drie gemeenten. Wie te snel rijdt, krijgt een GAS-boete. De gemeentes maken extra middelen vrij zodat de politie twee extra administratieve medewerkers kan aanwerven om dit alles in goede banen te leiden. Voor de verwerking van de boetes, doen de gemeenten een beroep op een onafhankelijk sanctionerend ambtenaar: de intercommunale Haviland is hiervoor aangesteld.
Trajectcontroles
In 2023 komen er negen trajectcontroles in de politiezone K-L-M: drie trajecten in elke gemeente. Bij een trajectcontrole neemt een ANPR-camera op het begin- en eindpunt van een traject fotos van een voertuig. Zo kan de tijd tussen de twee fotos en dus ook de gereden snelheid worden bepaald. Als de gemiddelde snelheid hoger is dan de toegelaten snelheid, dan ontvang je een boete.
Om de trajecten te kiezen, werden twee criteria gebruikt: verkeersveiligheid en objectieve gegevens. Alle gekozen trajecten bevinden zich in de bebouwde kom of een zone 50. Op elk van de gekozen locaties zijn er relatief veel zwakke weggebruikers en ook meer auto's en vrachtverkeer.
Andere gemeenten die trajectcontroles invoerden, stelden vast dat het aantal inbreuken na drie maanden al met 80% is verminderd. Het aantal ongevallen met gewonden daalde met 50%. Er ontstaat een homogener verkeersbeeld, de snelheidsverschillen verminderen en daardoor verlagen ook de emissies van uitlaatgassen. De gemeenten zetten dus vooral in op de verhoging van de verkeersveiligheid die het gevolg is van de trajectcontrole.
Locaties
Concreet gaat het in de K-L-M-zone om volgende locaties:
Kapelle-op-den-Bos
- Hogerheistraat: vanaf 1 april 2023
- Londerzeelseweg: vanaf 1 mei 2023
- Molenstraat: vanaf 1 juni 2023
Londerzeel
- Heerbaan: vanaf 1 april 2023
- Zwaluwstraat: vanaf 1 mei 2023
- Stuikberg: vanaf 1 juni 2023
Meise
- Merchtemsesteenweg vanaf de Driesstraat tot de Smisstraat: vanaf 1 mei 2023
- Hoogstraat: vanaf 1 juni 2023
- Merchtemsesteenweg vanaf de Smisstraat tot de Stationsstraat: vanaf 1 juli 2023
Sensibiliseren
Naast sanctioneren, zetten de gemeenten ook sterk in op het sensibiliseren van de bestuurders. Via de huis-aan-huis bedeelde gemeentelijke magazines, in het straatbeeld en op sociale media willen ze alle inwoners engageren om de dorpskernen aangenamer te maken en om alle weggebruikers, van jong tot oud, zich veilig te laten verplaatsen.
De boodschap is duidelijk: samen zetten we in op aangename dorpskernen en een veilig verkeer voor iedereen.